Groetjes vanuit Zuid-Afrika

Verslag over het stageavontuur van Marijke, Sigrid, Thaïs en Luna, mevrouw Soenen en mevrouw Feys

Genieten!

• Foto 1 & 2 : We namen het vliegtuig richting Kaapstad. Na een klein uurtje vliegen reden we onmiddellijk door naar de Tafelberg. Daar genoten we van prachtige uitzichten en namen de nodige foto’s 📸.
  • Foto 3: In Kaapstad zijn er ook heel wat gezellige typische Afrikaanse marktjes te ontdekken. We bezochten er een paar en kochten de nodige souvenirtjes voor thuis.
  • Foto 4: Daarna reden we onmiddellijk door want er stond ons een heel spannende activiteit te wachten. We mochten maar liefst 8 ziplines doen tussen de bergen, met een prachtig uitzicht. Hier waren er een paar heel erg bang voor, maar met de nodige aanmoedigingen deden we het toch alle zes! Wat een teamwork!
  • Foto 5 & 6 : We bezochten Boulder Beach en genoten van het prachtige uitzicht en de vele pinguïns. Wat konden we dicht bij de pinguïns komen🐧.
  • Foto 7: We bezochten ook Kaap de Goede Hoop. Dit is het zuidelijkste punt van het Kaapse schiereiland. Op dit punt komen de Atlantische en de Indische oceaan samen🌊.
  • Foto 8: We sloten het leuke weekend af met een lekkere maaltijd op restaurant🍴..
  • Foto 9: We bezochten Beudene: een plaats voor kinderen en volwassen met een beperking. Daar organiseren ze heel wat leuke activiteiten voor de mensen. Wij mochten een dagje gaan meekijken en spelen en vonden het een fantastische leuke dag!
  • Foto 10: Als laatste bezochten we een opvangtehuis voor weeskinderen en kinderen uit problematische opvoedingssituaties. Aangrijpend!

Nieuwe ervaringen opgedaan

Nog eens wat nieuws uit Zuid-Afrika!

• Foto 1: We bezochten de Naval Hill in Bloemfontein, daar zochten en vonden we de giraf🦒.
  • Foto 2 & 3: Donderdag mochten we les geven op een middelbare school. Sigrid en Luna gaven les over de verschillende verbandtechnieken en Marijke en Thaïs mochten wat meer uitleg geven over hoe je op een correcte manier reanimeert.
  • Foto 4: Thaïs & Sigrid stonden deze week terug bij de kindjes met een beperking. Ze bezorgden de kindjes weer een onvergetelijke tijd.
  • Foto 5 & 6: Marijke en Luna staan deze week nog in de Clinic van Botshabelo. Marijke staat momenteel bij diagnose en Luna mag de wondzorg uitvoeren. Ze leren veel bij over de technieken die ze hier gebruiken💉.
  • Foto 7: In ons eerste weekend in Bloemfontein bezochten we een lokale boerenmarkt. Hier kochten we allemaal heel wat leuke souvenirs 🎁.
  • Foto 8: Hier zien we een foto van een oudere dame die deze week gevallen is en haar heup heeft gebroken. Helaas zijn de toestanden hier heel schrijnend en kan de dame niet naar het ziekenhuis ( voor een eventuele operatie) door een staking. Wij gaan dagelijks de dame bezoeken en nemen de nodige parameters.
  • Foto 9 : De zuster nam ons mee op stap door de sloppenwijken. We bezochten een aantal shacks’ en werden er allemaal heel erg stil van.
  • Foto 10: Vanaf 14 uur kunnen de kindjes terecht in de naschoolse opvang. We spelen samen met hen heel wat leuke spelletjes en dansen tot onze benen het niet meer aankunnen💃.

Laat dit avontuur nog maar even duren …

Groetjes

Marijke, Sigrid, Thaïs en Luna

Groetjes uit Zuid-Afrika

Hallo!

De eerste dagen hier in Zuid-Afrika zijn al geweldig geweest!

Even een throwback naar donderdag 2 maart tot en met dinsdag 7 maart …

• Foto 1 & 2 : We bezochten Pilanesberg National Park en gingen op zoek achter de big five. Helaas hebben we de 🦁& 🐆niet gevonden … Maar ook zonder hen was het een prachtig avontuur.
  • Foto 3: Een foto van het ongelofelijk mooie uitzicht dat we in de vroege ochtend hadden.
  • Foto 4 & 5: Marijke & Luna lopen momenteel stage in de Clinic van Botshabelo. Tussen hen staat zuster Sophie die ons de weg wijst in het ziekenhuis en de sloppenwijken. Het ziekenhuis bestaat uit twee containers”. In de ene container waar Luna momenteel stage loopt gaat het vooral rond diagnoses stellen en Marijke mag de wondzorgen uitvoeren.
  • Foto 5: Sigrid & Thaïs lopen stage in een dagcentrum bij kinderen met een beperking. Daar doen ze een heleboel leuke activiteiten met de kinderen en stimuleren ze de verschillende ontwikkelingsgebieden. De zintuigen worden aan de hand van snoezelactiviteiten geprikkeld.
  • Foto 6: In de middag wanneer de clinic gesloten is gaan we op pad met zuster Sophie in de sloppenwijken om de mensen die niet meer mobiel genoeg zijn thuis te gaan onderzoeken.
  • Foto 7 & 8 : Na school komen de kinderen in het opvangcentrum van zuster Sophie waar we hen verder helpen bij het onderwijzen. We leerden hen de lichaamsdelen in het Nederlands benoemen. En na de les krijgen alle kinderen een warme maaltijd.
  • Foto 9 &10 : Gisteren werden we na ons werk verrast door een traditionele dans. Het dansen zit toch wel in hun genen!